Kuinka rakentaa vauvalle toimiva päivärytmi?

Kuinka rakentaa vauvalle toimiva päivärytmi

Kuinka rakentaa vauvalle toimiva päivärytmi ja minkälaisia päiväunia perheissä nukutaan on Muksuperheen uni -ryhmän yleisimmät keskustelun aiheet tällä hetkellä. Ryhmän seinällä kysellään, kuinka vauvan aikaisia aamuja voi myöhentää, miten päästä eroon lyhyistä päiväunista tai kuinka vauvan saisi nukkumaan päivällä silloin, kun se olisi mukavinta vanhemman mielestä.

 

Toimivan päivärytmin rakentaminen vauvalle on yhtä aikaa helppoa ja haastavaa. Ohjeita tulee joka puolelta ja yksi vinkkaa sitä ja toinen tätä. No, sekaisinhan siinä menee. Mistä ihmeessä siis tietäisi mikä rytmi milloinkin sopii ja juuri sinun vauvallesi. Kuinka rakentaa vauvalle toimiva päivärytmi?

Päivärytmin rakentaminen on palapeliä?

 

Vauvavuosi on täynnä erilaisia vaiheita ja vauvan valmiudet vaihtelevat suuresti enimmäisen vuoden aikana. Jos koettaa sopeuttaa pientä vauvaansa valmiiseen rytmiformaattiin, joka on tarkoitettu vanhemmalle vauvalle, niin pieleenhän se  menee. Vauvojen rytmisyys ja valmius säännölliseen rytmiin nimittäin kehittyy hyvin yksilölliseen tahtiin. On vauvoja, joilla valmius  yön ja päivän erottamise  voi olla vasta 6 kk iässä. Toiset vauvat taas voivat posottaa säännöllisessä rytmissä jo 3 kk iästä lähtien.

 

Kun lähden vastaanottoni jälkeen rakentamaan asiakkaani vauvalle toimivampaa rytmiä, tarvitsen pohjalle uni-valve päiväkirjan ja esitietolomakkeen tarjoamat pohjatiedot. Niiden avulla kartoitan vauvan tämän hetkisen unen määrän ja sen sijoittumisen vuorokauden aikana. Vastaanotolla keskustelen vanhempien kanssa perheen arjestä ja heidän toiveistaan. Ja mikä tärkeintä, havainnoin vauvaa ja arvioin hänen temperamenttiaan.

 

Näitä tietoja ja havaintoja vertaan suosituksiin samanikäisten vauvojen keskimääräisestä unesta ja rakennan rytmiehdotuksen. Jota vanhempien tulisi kokeilla ainakin viikko melko orjallisesti. Tuossa ajassa voidaan nähdä, sopeutuuko vauva uuteen rytmiin ja onko tulos toivottu. Jos ei ole, niin  rytmiä hienosäädetään vielä ja kun toimiva on löytynyt, rytmin vakiintumiseen menee vielä viikko pari.

 

Vanhemmat voivat halutessaan tehdä tämän itsenäisesti, seuraamalla vauvan rytmiä muutaman vuorokauden ja kirjaamalla ylös päivien sujumisen. Suosittuja ovat myös erilaiset kännykkään ladattavat sovellukset, kuten Huckleberry, jotka ehdottavat tietojen pohjalta vauvalle sopivaa rytmiä.

 

THL:n sivuilta voi  ladata ja tulostaa  uni-valve päiväkirjan. Se löytyy täältä.

 

Rytmi muuttuu vauvan kasvaessa ja isot muutokset, kuten päivähoitoon meneminen rytmittää vahvasti ja uuteen rytmiin soputuminen vie oman aikansa. Vanhempien kannattaa odottaa kärsivällisesti rytmin vakiintumista ja tarvittaessa päivittää tuttuja rutiineita.

 

Uni ruokkii unta

 

Jokainen vanhempi on varmasti törmännyt tähän lauseeseen joko sosiaalisessa mediassa tai uniaiheisissa kirjoissa. Ja näinhän se onkin. Jos vauva nukkuu sopivan määrän päivällä, hän nukkuu paremmin myös yöllä. Tavoitteena on unen määrän ja tarpeen yhteensovittaminen.

 

Alle 3 kk ikäinen vauva nukkuu vielä melko tasaisesti ympäri vuorokauden ja sellaisissa pätkissä, kuin nukkuu. Tähän on lähes mahdoton vaikuttaa, eikä siitä kannata kantaa huolta. Noudata ikätasoisia valveikkunoita ja anna vauvan herätä itsenäisesti unilta. Lyhyitä päiväunia on joskus vaikea yhdistää mutta sitäkin voi kokeilla tietyillä menetelmillä. Jos se ei onnistu, ei kannata lannistua. Muutaman viikon päästä vauva saattaakin yhdistää pätäunia ja alkaa nukkua pidempiä sessioita.

 

Tietopaketti 0-3 kk ikävaiheessa olevan vauvan rytmin tukemista varten on ostettavissa täältä

 

Tärkeä huomio vanhemmille!! Vauvan syöttäminen laseketaan aina valveikkunaan mukaan. Ensimmäisen kuukauden aikana vauva jaksaa hädin tuskin olla valveilla imetyksen ajan. Kannattaa ottaa tavaksi imettää vauva aika nopeasti heräämisen jälkeen ja antaa syödä kunnolla mahansa täyteen. Pienokaisen imetyshetki voi kestää jopa tunnin taukoineen ja väliröyhtäytyksineen, maidon virtauksesta ja vauvan voimista riippuen. Imetä aina molemmista rinnoista ja koeta pitää vauva hereillä imettämisen aikana. Näin kannustat vauvaa nälkäsyömiseen, joka auttaa ylläpitämään jatkossakin säännöllistä päivärytmiä.

 

Katso täältä video Thompsonin imetystekniikasta, jossa noudatetaan vauvan luonnollista syömisrytmiä.

 

Kolmen kuukauden iässä suurin osa vauvoista alkaa ajoittaa pisimmän unipätkänsä yöaikaan mutta vauva ei vielä ole valmis nukkumaan 12 tunnin yhtenäisiä yöunia. Aluksi pisimmät unipätkät voivat olla 3 tuntia ja siitä se lähtee. Jos vauva kasvaa ja kehittyy normaalisti, ei häntä tarvitse enää herätellä syömään, vaan vauva saa nukkua, kunnes itse herää vaatimaan ruokaa.

 

Tällaista päivän ja yön rytmiä pidetäänkin nyt yllä mekaanisesti valon vaihtelulla ja toiminnan aktiivisuutta säätelemällä, jolloin vauvan rytmisyyttä tuetaan noudattamaan normaalia yön ja päivän vaihtelua. Jos 3 kk ikäinen vauva on virkeä vielä klo 19:00 jälkeenkin, hänen kanssaan tehdään vain tarpeellisimmat hoitotoimenpiteet ja syötetään huomioiden tiheän imun kausi.

 

Kaikki hoitotoimenpiteet ja syöttö tehdään hämärässä tai pimennetyssä huoneessa ja toimimalla mahdollisimman eleettömästi. Yöaikaan ei aktivoida vauvaa vaan elellään kuin hidastetussa elokuvassa.

 

Aamulla täysi tohina ja valot päälle klo 7:00, vaikka vauva olisikin herännyt ja hänet syötetty ennen sitä. Pikkuhiljaa vauva oppii näistä sosiaalisista vihjeistä yön ja päivän eron.

 

Kun uni ei enää ruokikaan unta

 

Vauvavuoden lopussa asiat alkavat muuttua. Vauva voi vastustella päiväunille nukahtamista tai aloittaa yövalvomisen, joka ajaa vanhemman nopeasti hermoromahduksen partaalle. Vaikka vauva nukahtaisikin syöttämiseen, hän havahtuu hetken päästä ja kukkuukin iloisena peipposena, kunnes tunnin tai parin päästä saattaa kuukahtaa takaisin uneen. Tai sitten vanhempi on epätoivon vallassa koettanut hyssytellä vauvaa unille, jonka seurauksesta meno yleensä vain kiihtyy ja synkkenee.

 

Isommilla vauvoilla ja vaaperoilla uni ei enää ruokikaan unta. Jos vauva nukkuu liikaa päivän aikana, päivällä nukuttu uni alkaa syödä yöllä nukutusta unesta. Herääminen tapahtuu tietenkin aamuyöstä, kun unen rakenne kevenee ja unipaine vähenee samalla. Mitä tehdä? Kun ei millään haluaisi pitää seuraa yöllä hihhuloivalle vauvalle tai nousta aamulla klo 05:00.

 

Myös kolmansille päiväunille nukahtaminen alkaa vaikeutua ja toisinaan vauva skippaa ne kokonaan. Kyse on samasta asiasta.

 

Päiväunien vähentäminen ja rytmittäminen on silloin täysin aiheellista. Koetetaan etsiä omalle vauvalle sopivin rytmi, joka edesauttaa jotakuinkin säädyllistä ylösnousun aikaa ja rauhallista yöunta.

 

Lue lisää vauvan unen rakenteen kehityksestä täältä.

 

Vauvan normaali unirytmi ja unen määrä

 

Tässä tullaan kysymykseen, mikä on realistista. Vauva ei kykene nukkumaan määräänsä enempää ja valitettavasti vauvan normaali aamuheräämisaika on usein vanhemman normaalia aamua varhaisempi. Etenkin kun suurin osa vauvoista on aamupainotteisia rytmiltään.

 

Ei kannata kadehtia kaveria, jonka vauva herää vasta klo 9:00. Vaan hyväksyä tosiasia, että oma  vauvasi kuuluu siihen ihmisryhmään, joka rytmiltään sopeutuu parhaiten aikaisempiin aamuihin.

 

Jotta elämä ei menisi tuulimyllyjen kanssa taisteluksi, kannattaakin omaa rytmiä sopeuttaa vauvan rytmiin. Unohtaa toistaiseksi iltakukkumiset ja mennä pehkuihin melko lailla samaan aikaan vauvan kanssa. Aikuisellekin ennen ja jälkeen puolen yön nukuttu uni on kaikkein palauttavinta. Vink vink!

 

Vauvavapaita iltahetkiä kaipaaville lohdun sana, että hankala ajanjakso on lyhyt ja muutosta on odotettavissa viimeistään silloin, kun muksu menee päivähoitoon. Taaperovaiheessa voi viikonloppuisin hyödyntää television lastenohjelmien tarjontaa. Luojalle kiitos, viisaista kanavapäättäjistä, jotka ovat ymmärtäneet aamulastenohjelmien perheiden hyvinvointia tukevan vaikutuksen!

 

Liian varhaisiksi aamuiksi katsotaan, jos vauva herää ennen klo 05:30. Silloin vanhempien kannattaa seurata laiskasti vauvan aamuista hyväntuulista hihhulointia ja odottaa, nukahtaisiko vauva unille itsestään. Tai vaihtoehtona on vetää tomerasti aamu-unikoulua sopivalla metodilla.

 

Tissillä torkuttelu perhepedissä aamuvarhain houkuttaa monia ja onhan se perin suloista.  Mutta valitettavan usein se on polku yhä aikaisempiin aamuheräämisiin. Tämä toki kannattaa testata ja toisten rytmiin se voikin sopia. Huomaat kyllä parissa viikossa, minkä suunnan vauvasi ottaa.

 

Jos vauva sen sijaan herää 06-6:30 aikoihin, aamu-unikoulu tai päiväunien säätäminen harvoin kannattaa. Yöunille menemisen ajankohdan myöhäistäminenkään ei yleensä auta asiaa. Useimmilla vauvoilla tämä aiheuttaa vain pitkittyvää univajetta, koska vauva edelleen johdonmukaisesti herää yhtä aikaisin. Kun yöuni lyhenee, on tiedossa rankka päivä väsymystään kitisevän vauvan kanssa.

 

Kannattaakin määritellä omalle perheelle sopivin aamun ylösnousuaika ja toimia aina samalla tavalla joka aamu. Näin vauva tottuu siihen, että kaikki kiva tapahtuu vasta, kun valot laitetaan päälle ja vanhemmatkin nousevat ylös.

 

Seuraa aina vauvasi vointia

 

Koska lapset ovat yksilöitä sekä unen tarpeen, että temperamentin suhteen, tärkein markkeri riittävästä unesta on aina lapsen yleisvointi.

 

Jos lapsi kasvaa ja kehittyy johdonmukaisesti. On pääasiassa ympäristöstään kiinnostunut, touhukas ja hyväntuulinen, hän mitä todennäköisemmin saa tarpeeksi unta sopiviin aikoihin.

 

Jos edellä mainitun lisäksi sekä päiväunille ja yöunille nukahtaminen tapahtuu melko vaivattomasti ja uni on suht yhtenäistä; TattaDattaDaaa!! Olet onnistunut löytämään juuri teille ja sinun vauvallesi sopivan rytmin.

 

Vaikka aiemmin ehdotinkin oman rytmin sopeuttamista vauvan rytmiin, ei koko elämäntapaa tarvitse muuttaa vauvan vuoksi. Joskus vanhempien työkuviot, sisarusten harrastukset tai jokin muu asia vaikeuttaa ideaalin rytmin ylläpitämistä. Vauva on kuitenkin se, joka kulkee perheen muun rytmin mukana. Toimiva kokonaisuus on siis kaikkein järkevin tavoite ja jokaiselle perheelle se varmasti löytyy.

 

Älä siis turhaan stressaa ”oikeasta rytmistä”, jos arki sujuu ja vauva voi hyvin.

 

THL.n uniohjeet ja päivärytmiä tukevat ohjeistukset löydät täältä.

Kirjoita kommentti