Olisiko sittenkin ongelmana raudan puutos?
 

Raudanpuutos ja uniongelmat yhdistetään usein ja  Muksuperheen uni -facebook ryhmässäkin aiheesta keskustellaan säännöllisesti. Milloin on syytä epäillä, voisiko uniongelman taustalla olla raudanpuutos?

Mihin ihminen tarvitsee rautaa?

Rauta on elintärkeä hivenaine, jota tarvitsemme niin punasolujen muodostamiseksi, immuunipuolustukselle, kuin hermostommekin hyvinvoinnin edistämiseksi. Raudan puutoksesta voi pitkittyessän seurata anemia. Anemialla tarkoitetaan tilaa, jossa ihmisen veren hapenkuljetuskapasiteeti on heikentynyt.

 

Syitä anemiaan voivat olla runsas verenvuoto, jokin luuytimeen vaikuttava sairaus, punasolujen vähäisyys tai niiden rakenteissa olevat poikkeukset.

 

Raudanpuutoksen taustalla voi myös olla ruokavalio, imetymishäiriö ja naisilla runsaat kuukautiset. Vauvoilla voi olla raudanpuutos keskosuuden tai äidin raskaudenaikaisen anemian vuoksi. Lapsilla varastoraudan pitoisuus seerumissa laskee kiihkeän kasvun vaiheessa ja onkin arveltu, että kasvukipujen taustalla voisi olla raudanpuutosta. Mutta tällekään ei ole saatu vielä tarpeeksi vakuuttavaa tieteellistä näyttöä.



Raudanpuutos lapsilla ja aikuisilla eivät ole suoraan verrattavissa keskenään. Lasten herkempi elimistö ja maksan heikompi toiminta altistaa herkemmin myös lisäraudan haittavaikutuksille. Liika rauta tekee verestä hyvän elatusalustan patogeenisille bakteereille, se haittaa myös suoliston mikrobitasapainoa ja aiheuttaa usein ripulia ja vatsavaivoja. 

Siksi vauvaikäisten rautalisän määräämisestä tulee aina olla vastuussa hoitava lääkäri, joka myös seuraa rautalisän vaikutusta. 

 

Mitä on ferritiini?

Ferritiini on raudan varastomuoto. Ferritiini on varastoituna veren plasmaan ja elimistön soluihin. Ferritiini on raudan ja valkuaisaineen (apoferritiini) yhdistelmä. Alentunut ferritiinipitoisuus seerumissa voi olla ennakoiva merkki anemiasta.

 

Anemia ja alhainen ferritiinitaso on aina oire, jonka perimmäinen syy tulee selvittää. Raudan puutosta hoidetaan pääasiassa suun kautta otettavalla rautalisällä. Vakavissa raudanpuutoksissa voidaan myös harkita rautalisää suonensisäisesti mutta suurempien haittavaikutustensa ja kalleutensa vuoksi se ei ole mikään rutiinitoimenpide.

 

Raudanpuutos ja vauvat


Pieni vauva tarvitsee rautaa kasvaakseen ja kehittyäkseen mahdollisimman hyvin. Sikiö kerää viimeisen raskauskolmanneksen aikana äidin verestä istukan kautta itselleen rautavarastot, joiden tulisi riittää ensimmäiset 6 kk. Mikäli vauva syntyy ennenaikaisena, hän ei ehdi kerryttää näitä varastoja ja siksi pikkukeskosille määrätäänkin automaattisesti rautalisä, jota annetaan yhteen ikävuoteen saakka.



Terveenä ja täysiaikaisena syntynyt vauva saa tarvitsemansa raudan ensimmäiset 6 kk äidinmaidon tai korvikkeen kautta. Sen jälkeen rautavarastot alkavat ehtyä ja vauva tarvitsee lisärautaa kiinteän ruuan muodossa. Vauvojen raudantarve on 6 – 12 kk iässä 11 mg / vrk ja 12 – 36 kk iässä 7 mg / vrk.

Yli puolivuotiaiden vauvojen lisääntynyt raudantarve johtuukin sikiöaikoina kerättyjen rautavarastojen ehtymisestä, hermoston nopeasta kehityksestä ja punasolujen määrän lisääntymisestä. Vauvan kasvaminen syö myös rautaa.

 

Vauvan elimistö on kuin kiihkeällä tahdilla käyvä tehdas, jonka yhtenä tärkeänä tehoaineena on rauta.

 

Joskus käy niin, että sikiö ei täysiaikaisuudestaan huolimatta ole saanut rautavarastojaan täyteen. Yleisin syy tähän on äidin oma raudanpuutos. Vaikka neuvolassa seurataankin hemoglobiinia läpi raskauden ja suositellaan herkästi rautalisän käyttöä, jää joskus huomioimatta äidin mahdollinen varastorautojen vähäisyys. Raskaana olevien äitien varastorautojen mittaaminen olisi hyvä kuulua neuvolan peruslabroihin, koska sormenpäästä otettava hemoglobiini antaa vain viittellisen arvon.

 

Kun raskaus muutenkin lisää äitien raudantarvetta, voi rautavarastojen vähyys koitua sikiönkin kohtaloksi. Jos äiti ja terveydenhoitaja olisivat jo valmiiksi tietoisia matalista rautavarastoista, voisi äitin motivoitua rautalisän nauttimiseen jo raskauden aikana.  Ikävä sivuvakutus rautavalmisteilla on mahdollinen ummetus tai muut vatsavaivat.

 

En yhtään ihmettele äitien haluttomuutta loppuraskauden aikaiseen rautalisän nauttimiseen, kun raskauden aikana kehittyneet peräpukamat voivat olla varsin kivuliaat ilman ummetustakin…

 

Naiset ovat alttiita raudanpuutokselle

 

Naisten biologia ja ulkonäkökriittiseen elämäntyyliin liittyvät tekijät altistavat raudanpuutokselle. Miehet eivät menetä keran kuukaudessa veren mukana rautaa elimistössä. Raskauden aikana sikiö imee niukat rautavarastot omaksi edukseen ja synnytyksessä tai sektiossa on aina myös vuotoriski. 

Naisilla, joilla on lyhyin väliajoin raskauksia ja synnytyksiä, raudanpuutos on sääntö, eikä poikkeus. Alla luettelo mahdollisista raudanpuutokselle altistavista syistä.

 

 Tyypillisimmät altistavat syyt raudan puutokselle naisilla

  • Runsaat kuukautiset
  • Useat perättäiset raskaudet
  • Tiheästi toistuva verenluovutus
  • Imetymishäiriö, kuten keliakia tai allergia
  • Suoliston verenvuoto
  • Anoreksia
  • Vegaani/kasvisravinto
  • Runsas maidon käyttö (myös soijamaito)
  • Runsas kofeiinin käyttö
  • Tietyt lääkeaineet
  • Runsas liikunta
  • Raskaus

 

Monipuolista kiinteää ruokaa

WHO on huolissaan vauvojen ja lasten raudansaannista, etenkin kehittyvissä maissa, joissa ravinnon yksipuolisuus ja äitien matala koulutustaso altistaa vauvoja ja pikkulapsia raudanpuutokselle. Vaikka rintamaidon ja imetyksen katsotaankin hyödyttävän lasta aina kaksivuotiaaksi saakka, WHO korostaa sen ohella myös laadukkaan ja riittävän kiinteän ravinnon merkitystä.

 

Äidinmaidon rautapitoisuus on hyvin pieni (vain 0,1 mg / l), että vauvan tulisi nauttia sitä 11 litraa / vrk, saadakseen siitä kaiken tarvitsemansa raudan. Melkoinen urakka, vai kuinka?

 

On siis paljon tehokkaampaa ja vauvaystävällisempää tarjota pikkuiselle rauta- ja C-vitamiinipitoisia kiinteitä ruokia. C-vitamiini edistää raudan imeytymistä, kun taas kalsium taas estää imeytymistä. Rautalisää käytettäessä onkin hyvä pitää muistissa kahden tunnin sääntö. Ei maitoa tai kalsiumvahvistettuja kasvimaitoja kahta tuntia ennen tai jälkeen rautalisän nauttimisen.

 

Luonnollisimmin rauta imeytyy ihan tavallisesta  ruuasta ja raudanpuutosepäilyiden täyttyessä, ravintoon tulisi aluksi lisätä rautapitoisten ruokien valikoimaa ja määrää. Rautavarastojen kertyminen kestää ja lääkärin määräämän lisäraudankin myötä vaikutukset voivat näkyä hitaasti.

 

Rautapitoisia ruoka-aineita

  • Täysjyväviljat
  • Lisärautaa sisältävät puurohiutaleet
  • Naudanliha
  • Parsakaali
  • Linssit ja pavut
  • Soijarouhe
  • Maksamakkara
  • Veriohukaiset
  • Kananmuna
  • Viikunat
  • Luumu
  • Kuivattu oregano, persilja ja basilika
  • Tölkkisardiinit, tonnikala
  • Pähkinät, manteli, cashew-pähkinät
  • Kvinoa
  • Vihreät lehtivihannekset (huomioi nitraattipitoisuus)

 

Finelin sivuilta löytyy kätevä työkalu, josta voi hakea käyttämiensä ruoka-aineiden rautapitoisuuksia. 

Raudanpuutos lapsilla

Jos epäilee lapsellaan raudanpuutosta olisi hyvä pohtia mitkä kaikki oireet ja teijät voisivat viitata tällaiseen tilanteeseen. Ohessa listausta yleisimmistä syistä eri ikäisillä lapsilla. Raudanpuutoksesta keskustellaan paljon sosiaalisessa mediassa ja kaupalliset palveluntuottajat tarjoavat laboratoriotutkimuksia ilman lähetettä. Onhan se rahakasta businesta. Aikuisen kohdalla tällainen tutkimus voi olla ihan OK mutta jos epäilee lapsellaan raudanpuutosta on parasta varata aika lastenlääkäriltä ja keskustella asiasta enemmän. Lasten viitearvoissa on aikuisia suurempaa vaihtelua ja omin päin ei tulisi tulkita niitä tai aloittaa lapselle lisärautaa. Lisäraudalla voi olla odottamattomia haittavaikutuksia, joista osa on jopa vaarallisia. Eräät perussairaudet voivat altistaa raudan kertymiselle. Siksi on tärkeää, että lasten raudanpuutosta hoidetaan vain osaavan lastenlääkärin johdolla.

 

Tyypillisimmät syyt vauvaikäisten raudanpuutokselle

  • Äidin raudanpuutos raskauden aikana
  • Ennenaikainen syntymä
  • Täysimetys, joka on jatkunut yli 6 kk
  • Hyvin verkkainen tahti kiinteitä ruokia aloittaessa
  • Yksipuolinen tai niukkarautainen kiinteä ravinto

 

Vauvaikäisten raudanpuutosoireita

  • Kalpeus
  • Velttous ja väsyneisyys
  • Tummat varjot silmien alla (oireena myös atooppisilla lapsilla)
  • Heikko kasvu
  • Tiheä hengitystaajuus levossakin
  • Viivästynyt kehitys (puhe, motorinen)
  • Kylmät jalat ja kädet
  • Huono ruokahalu
  • Yleinen rauhattomuus
  • Epätavallisen punainen kieli
  • Kalpeat limakalvot
  • Suun haavaumat

 

Tyypillisimmät taapero- ja leikki-ikäisten raudanpuutoksen syyt

  • Suuri lehmän-/kalsimoidun kasvimaidon määrä ravitsemuksessa (710 ml < / vrk)
  • Krooniset infektiot
  • Keliakia
  • Vegaani/Kasvisruokavalio
  • Vähän rautaa tai C-vitamiinia sisältävä ruokavalio
  • Ylipaino

 

Taapero- ja leikki-ikäisten raudanpuutosoireita

  • Kalpeus
  • Velttous ja väsyneisyys
  • Tummat varjot silmien alla (oireena myös atooppisilla lapsilla )
  • Hidastunut kasvu
  • Tiheä hengitystaajuus levossakin
  • Kehityksen viivästymää
  • Kylmät jalat ja kädet
  • Kalpeat limakalvot
  • Epätavallisen punainen kieli
  • Käyttäytymisen säätelyhaasteet 
  • Huono ruokahalu
  • Levottomat jalat etenkin levossa
  • Halu syödä epätavallisia asioita, kuten multaa, hiekkaa, jäätä…
  • Kasvukivut
  • Päänsäryt
  • Ärtyisyys ja kiukkuisuus

Lähteet: Mayo-Clinic, Parks, D. 2019. Iron deficiency in children: Prevention tips for parents

Ritola, I.2018. Lasten raudanpuute-oireet.

Sinisalo, M. & Collin, P. Raudanpuuteanemian syyt on aina selvitettävä.

 

Uniongelmat ja raudanpuutos

 

Vaikka raudanpuutoksella ja uniongelmilla voi olla yhteys toisiinsa, on raudanpuutos vain hyvin harvoin ainoa syy levottomiin öihin. Tai levottomat yöt olisivat ainoa raudanpuutoksesta kielivä oire.  Ammattitaitoinen ja eettisesti toimiva lääkäri ei ohjaa vauvaikäistä verikokeisiin pelkän heräilyn vuoksi, vaan tutkimustarvetta tulisi tukea myös muut mahdolliset oireet.  Koska rautavarastojen kerryttämiseenkin menee oma aikanas, olisi vanhempien hyvä kokeilla myös perinteisempiä vuorovaikutuksellisia ja unenhuollisia menetelmiä.  


Koska uniongelma yleensä muodostuu kerrostuneista syistä, voi käydäkin niin, että raudanpuutoksen korjaannuttua heräily jatkuu, koska muihin syihin ei olle kiinnitetty huomiota tai niitä muutettu toimivimmiksi.


Useimmissa uniogelmatilanteissa  unen huoltoon, vuorovaikutukseen ja päivärytmiin tehdyt järkevät ja kohdonmukaiset muutokset auttavat hämmästyttävän nopeasti. 

 

Eikä unenhuollolliset muutokset ole pahasta, vaikka taustalla olisikin raudanpuutos. Vauvan kasvaessa unirutiineja on tarpeen muutenkin päivittää. Hyvät rutiinit ja monipuolinen ravitsemus pitävät yllä tasapainoa. Uniongelmien ratkaisu piilee hyvin harvoin pelkästään pillerissä. Asia pätee sekä lapsiin kuin aikuisinkiin.

 


Lue tästä Lääkärilehdessä julkaistu artikkeli lasten raudanpuutoksesta ja sen syistä. Artikkelin ovat kirjoittaneet Suomen johtavat rauta-asiantuntijat.

Pikkulasten unipulmiin saat apua Muksuperheen unen infopaketista, jossa on paljon lempeitä vinkkejä tavallisimpien nukkumiseen liittyvien haasteiden selättämiseksi. Ota ne heti käyttöösi, niin voit yllättyä, kuinka illat ja yöt alkavat parantua!


Mikäli olet raskaana tai 0-4 -vuotiaan lapsen vanhempi, niin käy tutustumassa tekemääni verkkovalmennusvalikoimaan sekä muihin unen infopaketteihin täällä. Mikäli et vielä tunne minua, niin olen Sari Tammikari, Muksuperheen unen perustaja (yli 20 k jäsentä), pediatrinen unihoitaja, terveydenhoitaja sekä mukana muun muassa asiantuntijaryhmässä, joka vastaa Tampereen ammattikorkeakoulun pediatrisen uniohjaajakoulutuksen suunnittelusta ja toteutuksesta. Täältä pääset tutustumaan koko valikoimaan!

 

Tästä suoraan yksittäisiin verkkovalmennuksiin:

👶 Vauvan unineuvola – unitukea vauvan ensimmäiselle vuodelle (0-12 kk)

👶 Vauvan rutiini ja rytmin tukeminen (0-3 kk)

👶 Vauvan 4 kk hulinat

👶 Yösyöttöjen purkaminen (6 kk+)

👶 Tutti tutuksi ja tutista eroon. Milloin tutin voi ottaa käyttöön, kuinka luopua ja tarvitaanko tuttia?

🧒 Pikkulasten (2-4 v.) unipulmat rauhoittavista iltarutiineista painajaisten käsittelyyn sekä pikkusisaruksen tuloon